Przejdź do głównej zawartości Przejdź do wyszukiwania

Artykuły

JPK_V7

Procedury i oznaczenia w pliku JPK_V7

Od 01 października 2020 roku wchodzi w życie obowiązek wysyłania na bramki KAS nowego pliku JPK_V7, który zastępuje dotychczasową deklarację VAT i plik JPK_VAT. Zmiana ta spowoduje rozszerzenie dotychczasowych obowiązków raportowania o trzy obszary:

Więcej
Kody GTU

GTU – szczegółowy wykaz kodów

Grupowanie Towarów i Usług – o co chodzi?

Od 01 października 2020 roku wchodzi w życie obowiązek wysyłania na bramki KAS nowego pliku JPK_V7, który zastępuje dotychczasową deklarację VAT i plik JPK_VAT. Nowy dokument elektroniczny jest połączeniem części deklaracyjnej i ewidencyjnej, który trzeba dodatkowo uzupełnić o nowe kody GTU. Sprzedawca jest zobowiązany do oznaczenia dostarczanych towarów i świadczonych usług odpowiednim kodem GTU w pliku JPK_V7. Sprzedaż towarów i usług nie wymienionych w katalogu kodów grupowania towarów i usług pozostaje bez oznaczenia. Sam katalog kodów GTU składa się z 13 pozycji:

Więcej
Tarcza antykryzysowa

Tarcza antykryzysowa w związku z COVID-19

Wyszukaj wsparcie dla swojej firmy:

TARCZA ANTYKRYZYSOWA

 

Wybrane założenia tarczy antykryzysowej:

  1. Zwolnienie z płatności składek ZUS przez 3 miesiące (według deklaracji składanych za okres od marca do maja) na podstawie złożonego wniosku dla:

    • firm zatrudniających do 9 pracowników na dzień 29 lutego 2020 roku, jeżeli pracodawca był zgłoszony jako płatnik składek przed 1 lutego 2020 roku. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby,
    • samozatrudnionych opłacających składki tylko za siebie, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 lutego 2020 roku, z przychodem z działalności (w pierwszym miesiącu za jaki składany jest wniosek) do kwoty 15.681,00 zł.

WAŻNE!! Tylko zapłacone składki ZUS podlegają odliczeniu od dochodu i podatku. W konsekwencji, zwolnienie przedsiębiorców z opłacenia składek ZUS w części za pracodawcę nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Więcej
limity podatkowe

Limity podatkowe i rachunkowe na 2020 rok – uproszczenia

Limity podatkowe na 2020 rok

Limity podatkowe na 2020 rok określają status małego podatnika dla celów podatku CIT/PIT i VAT.

LIMITY PODATKOWE W 2020 ROKUSTATUS MAŁEGO PODATNIKA DLA CELÓW CIT/PIT W 2020 r.STATUS MAŁEGO PODATNIKA DLA CELÓW VAT W 2020 r.
WARTOŚĆ PRZYCHODÓW ZE SPRZEDAŻY Z VAT W 2019r.
(kurs z 1 października 2019 r.
w zaokr. do 1.000 PLN)
do 2.000.000 EUR
(8.747.000 PLN)
do 1.200.000 EUR
(5.248.000 PLN)*
JEDNORAZOWA AMORTYZACJA
(kurs z 1 października 2019r. w zaokr. do 1.000 PLN)
do 50.000 EUR
(219.000 PLN)
-
STAWKA CIT9%-

*) Podatnik prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami inwestycyjnymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze (z wyjątkiem komisu) uzyska status małego podatnika, gdy kwota prowizji z VAT (lub innej postaci wynagrodzenie brutto) za wykonane usługi w 2019r. nie przekroczy 45.000 EUR (kurs z 1 października 2019r. w zaokr. do 1.000 PLN  -> 197.000 PLN).
Więcej
Pracownicze Plany Kapitałowe

Pracownicze Plany Kapitałowe – Obsługa PPK

Obsługa PPK – Pracownicze Plany Kapitałowe

PPK – Pracownicze Plany Kapitałowe to instrument dobrowolnego i powszechnego oszczędzania wspierany przez państwo w celu umożliwienia posiadania dodatkowych oszczędności w długim okresie czasu dla wszystkich zatrudnionych. Powszechność oraz solidarne rozłożenie obciążeń i obowiązków, oraz łatwość oszczędzania powoduje, że PPK jest szansą dla zatrudnionych w gromadzeniu dodatkowych środków, a także szansą dla pracodawców wykorzystania PPK jako narzędzia w celu podniesienia poziomu zaufania do przedsiębiorstwa, zwiększenia jego atrakcyjności oraz motywacji zatrudnionych. W ujęciu globalnym gromadzenie oszczędności wzmocni rynek kapitałowy i powinno stać się dodatkowym impulsem rozwojowym dla polskiej gospodarki.

Podstawa prawna – Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych Dz. U. z 2018 r. poz. 2215, z 2019 r. poz. 1074, 1572.

Więcej
rejestr BDO

Rejestr BDO – baza danych odpadowych – nowy obowiązek

Rejestr BDO dla podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami

Brak wpisu do rejestru BDO podlega administracyjnej karze pieniężnej od 5.000 zł do 1.000.000 zł oraz karze wymierzanej przez sąd – kara aresztu lub grzywny.

Od 01 stycznia 2020 roku firmy, które wytworzą odpady i nie będą zarejestrowane w rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów odbierającemu oraz wystawić karty przekazania odpadów w formie elektronicznej. Papierowa karta odpadów nie będzie już funkcjonowała.

Więcej
Prezent skutki podatkowe

Prezent świąteczny – skutki podatkowe

Czy prezent stanowi koszt uzyskania przychodów obdarowującego (świadczeniodawcy)?

Zakup prezentu będzie stanowił koszt podatkowy, pod warunkiem że wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W praktyce oznacza to, że prezenty powinny być opatrzone logo firmy, o niewielkiej wartości a ich przekazanie powinno następować masowo w celach reklamowych (tj. promowania marki lub produktów firmy). Ponadto, gdy VAT naliczony od zakupu upominków nie podlega odliczeniu, to stanowi on koszt uzyskania przychodów. Natomiast, eleganckie i wartościowe upominki wręczane wybranym kontrahentom oraz kosze prezentowe, w których umieszczamy markowe słodycze i alkohole służą budowaniu bądź utrzymaniu dobrych relacji i kreowaniu korzystnego wizerunku firmy, mają charakter reprezentacyjny i nie obciążają kosztów podatkowych.

Więcej
Rejestr beneficjentów rzeczywistych

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – OBOWIĄZEK SPÓŁEK

CENTRALNY REJESTR BENEFICJENTÓW

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) służy przetwarzaniu informacji o rzeczywistych beneficjentach spółek celem zapobiegania wykorzystywania systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Do przetwarzania danych osobowych zgromadzonych w CRBR nie stosuje się przepisów RODO. Spółki, które nie zgłoszą swoich rzeczywistych beneficjentów podlegają karze pieniężnej do wysokości 1 mln złotych.

Więcej
EnglishPolishSwedish